Toggle menu
x

 

BLOG

 

 

 

Infographics

Specialismen:
+ Informatie Analyse
+ Business Analyse
+ Proces Management
+ Informatie Architectuur
+ Data Analyse
+ Data Migratie
+ Functioneel, Applicatie en Technisch beheer
+ Applicatie ontwikkeling
+ Informatie beveiliging

Justus Broeder
  j.broeder@advanced.nl
   

"Infographics zegt meer dan 1.000 woorden"

 
Een plaat lijkt altijd meer te zeggen dan een heel epistel van tekst. Maar niet alleen zegt het meer, het lokt vaak ook vragen uit en meestal levert het ook nog zinnige discussies op. Kortom het is tegenwoordig een hype om alles in één plaat te zetten wat je wilt zeggen.
Wat is Infographics?
Vele bedrijven verstrekken via een poster, A3 en/of A4 informatie, die voor de betreffende doelgroep nuttig is, informatie in wat ze doen en hoe ze dat doen. Infographics is vooral inzicht geven in een verhaal over je bedrijf of over een onderwerp in je bedrijf. Hiervoor worden vaak symbooltjes gebruikt, maar het kan natuurlijk ook een landkaart zijn, diagrammen, enz. Het is vooral visueel. Kortom creativiteit is een belangrijk gegeven bij het ontwikkelen van die platen. Met behulp van plaatjes en cijfers krijgt de kijker een inzicht in en in één oogopslag informatie over het onderwerp van de plaat. In het beste geval is de plaat duidelijk en kan er met name over de inhoud worden gepraat. Bij onduidelijke of complexe platen, die eigenlijk hun doel missen, is een toelichting en presentatie noodzakelijk.
Infographics als dashboards
De platen worden vooral op papier gebruikt. Maar je kunt de interne informatie binnen bedrijven ook toepassen in online webpagina’s. Deze zijn nauw verbonden met de dashboards. Een dashboard kan ook een vorm van Infographics zijn of bevatten om in één oogopslag te zien, hoe het gesteld is met een systeem, een server, een meting, een indruk, enz. De dashboards kunnen ook online gebruikt worden en via doorklikken extra specifieke informatie geven in welke vorm dan ook, die een extra verdieping geeft.
Wat wil ik met Infographics?
Wat zeer prettig is aan maar één plaat is dat je er over moet nadenken, wat wil ik vertellen, wat wil ik laten zien, wat wil ik er mee bereiken, wie wil ik er mee bereiken, wat is de essentie van mijn verhaal en wat is belangrijk voor mijn publiek. Zo als je ziet is het bedenken en ontwikkelen van een plaat beslist niet eenvoudig en er kunnen een heleboel eisen worden gesteld aan vorm en inhoud. Een van de valkuilen van Infographics is dat er teveel informatie wordt verstrekt, waardoor het gecreëerde beeld niet verteld wat je wilt vertellen en daardoor verzandt in onduidelijkheid, onherkenbaarheid en uiteindelijk het doel mist.
Prikkelen van de fantasie
Het gebruik van Infographics is onbeperkt. Met veel fantasie en “out-of-the-box” denken worden de mooiste platen bedacht en gemaakt. Doel van de plaat is natuurlijk de lezer van nuttige informatie voorzien. De bedenker moet dus wel op de stoel van deze lezer kunnen gaan zitten. Hoe groter het publiek, hoe simpeler de plaat zou moeten zijn. Veel plezier en succes met het gebruik van Infographics.
Informatie over infographics
Het internet bevat inmiddels meer dan voldoende informatie, tools, hulpmiddelen en voorbeelden met betrekking tot Infographics. Er zijn zelfs websites, waar je eerst kunt proberen wat je er van vindt alvorens tot een betaald account over te gaan, zoals bijvoorbeeld Venngage of Canva.
Een voorbeeld dat ik heb gemaakt van een deel van mijn CV.
Gapminder gaat nog een stap verder. Naast animatie maakt het ook gebruik van variabelen in Infographics. Kies “Try our new tools” om zelf de infographics te manipuleren.

 

 

 

 

 

 

© AdVanced. Alle rechten voorbehouden.